Als bedrijf in de procesindustrie weet je hoe belangrijk het is om personeel aan te trekken en vast te houden. Het is essentieel voor je organisatie om ervaring binnen je bedrijfsmuren te hebben, om zo de kwaliteit van jouw eindproduct te kunnen blijven waarborgen. De crux is dat ook jouw concurrenten weten hoe belangrijk dit is. Hoe zorg je er dan voor dat je je onderscheidt van andere bedrijven in de procesindustrie? Wij hebben 7 manieren voor je verzameld.
- Mogelijkheid tot scholing
Door de steeds veeleisender werkomgeving in de procesindustrie, is het belangrijk dat je de juiste mensen met de juiste papieren op de werkvloer hebt staan. Mocht een kandidaat werknemer niet direct de juiste papieren hebben, maar wel de ambitie om die papieren te halen, biedt dan de mogelijkheid om deze te halen. Of het nou gaat om een VAPRO A, B of C diploma of een interne opleiding om de machines te leren kennen, zorg ervoor dat deze mogelijkheid er is. Hiermee motiveer je ook de huidige werknemers om door te blijven groeien en te blijven leren. - Competitieve arbeidsvoorwaarden
Het is belangrijk dat de arbeidsvoorwaarden bij jouw bedrijf op orde zijn en minstens net zo goed, of zelfs beter, zijn dan die van de concurrent. Bekijk het salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de extra's die je biedt en bepaal of dit genoeg is voor een toptalent om te kiezen voor jouw bedrijf. De concurrentie binnen de procesindustrie is groot, dus zorg ervoor dat je concurrentieel bent met jouw concullega's. - Investeer in ontwikkeling
Werknemers in de procesindustrie hechten waarden aan het op de hoogte blijven van de (technische) ontwikkelingen in de branche en voortdurende professionele groei. Door te investeren in opleidingsprogramma's en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, laat je zien dat je geeft om de ontwikkeling van jouw medewerkers. - Doorgroeimogelijkheden
Wees direct aan het begin duidelijk over doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Bespreek in hoeverre een promotie er in zit voor de nieuwe werknemer, wat de voorwaarden daarvoor zijn en hoe lang dat eventueel zou duren. Doorgroeimogelijkheden kunnen immers een belangrijke drijfveer zijn voor een procesoperator om voor een bedrijf te kiezen of juist naar de concurrent te lopen. - Duidelijke en transparante communicatie
Zorg ervoor dat je werknemers altijd op de hoogte stelt van ontwikkelingen binnen het bedrijf, lange termijnplannen en strategieën. Zorg ervoor dat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Zorg er daarnaast ook voor dat je duidelijk communiceert met individuele werknemers en dat wat je communiceert ook waar kunt maken. Dit zorgt voor vertrouwen bij medewerkers en potentiële kandidaten. - Flexibiliteit
Het bieden van flexibiliteit is wellicht een lastige in de procesindustrie. Work-life balance is echter steeds belangrijker in de hedendaagse maatschappij. Daarom is het belangrijk om er over na te denken hoe je dat kunt inrichten voor jouw medewerkers. Dat kan klein beginnen met het instellen van flexibele pauzetijden bijvoorbeeld, maar ook het makkelijk(er) op kunnen nemen van vrije dagen kan een optie zijn. - Sterke employer branding
Het is belangrijk om een goede employer branding strategie te hebben. Het is belangrijk om helder te communiceren over de cultuur van jullie bedrijf, de waarden die bij jullie voorop staan en wat je een toekomstig werknemer te bieden hebt. Deze employer branding zal uiteindelijk bijdragen aan het aantrekken van kandidaten. Als zij zich herkennen in jouw waarden en zich kunnen identificeren met jouw bedrijf, zullen ze sneller solliciteren.